1. Ne İstediğini Belirleme
Ne istediğinizi belirlemek, uzak ve yakın hedeflerinizi belirlemenizde başlangıç noktasıdır. Uzak hedefinizi iyi bir okula yerleşmek olarak belirlediğinizde, buna ulaşmanız için öncelikle derslerinizde başarılı olmanız ve şu an devam etmekte olduğunuz okulu başarıyla tamamlamanız yakın hedefleriniz olacaktır. Yakın hedefleriniz için başarılı olmak fikrinden ve motivasyonundan uzaklaşarak sadece sınava hazırlanmak, sizin uzak hedefinizi gerçekleştirmenizde önemli bir engel olabilir. Ne istediğini belirleme, sadece sınava hazırlık için geçerli bir durum değildir. Tüm hayatınızda kullanabileceğiniz sağlıklı bir reçetedir. Herhangi bir dersin sınavında başarılı olma, herhangi bir konuda problem çözme tekniğini öğrenme kararı da yakın hedeflerimiz arasında olabilir.
2. Planlı Çalışma
Zaman zaman hepimiz bir çalışma başlatmak istediğimizde nereden başlayacağımızı bilemeyiz. Hangi konuya öncelik vereceğimizi, her konuya ne kadar zaman ayırmamız gerektiğini bilememek, çalışmayı başlatmamızda cesaretimizi kırabilir. Bu kararsızlık başladığınız bir işi tamamlayamama, sık sık çalışma yöntemini değiştirme, dikkatini uzun süre ayakta tutamama gibi yan etkiler yaratabilir.
Planlı çalışma, çalışmanın şekil, zaman ve mekân açısından programlanmasını gerektirir.
Planlama yaparken:
• Hangi ders ve konuya hangi zamanda, ne kadar süre ayıracağınızı belirleyin,
• Okul derslerini ve okuldaki sorumluluklarınızı ihmal etmeyecek şekilde bir sınav hazırlık programı hazırlayın,
• Sizin için gerekli olan her türlü tarihi, sizin için iyi bir uyaran olacak şekilde not ederek unutmamayı deneyin,
• Yaptığınız zaman programına mümkün olduğunca uymaya çalışın. Hiçbir ders, ödev ve sınav hazırlığı için son ana sıkıştırılmış bir hazırlık yaparak, programınızın aksamasına neden olmayın,
• Planınızda bir aksama olduğunda aksayan çalışmanız için diğer çalışmanızı etkilemeyecek yeni bir çalışma zamanını mutlaka belirleyin ve uygulamayı ihmal etmeyin,
• Günlük yaşantınızda zihninizi ve bedeninizi dinlendirme faaliyetlerinizi planlayınız ve bu sayede veriminizi artırarak, ders çalışma isteğinizi dinamik tutun.
Bütün planlamanıza rağmen ders çalışmaya geçtiğinizde hâlen kendinizi yorgun ve isteksiz hissediyorsanız etkinliklerinizin zaman planlamasında bir hata var demektir, yeniden gözden geçirin.
3. Zamanı Etkili Kullanma
Unutmayın ki herkesin herhangi bir konuyu anlaması ve bu bildiklerini kullanabilmesi onun bireysel yetenekleri ile doğru orantılıdır. Sosyal-duygusal, zihinsel özellikleriniz ile ilgi ve alışkanlıklarınız, öğrenme yaşantılarınızı etkileyen önemli durumlardır. Kendinizi kimse ile karşılaştırmadan, neyi ne kadar sürede öğrenerek diğer bilgilerinizle nasıl birleştirebildiğinizi gözlemleyin. Ve buna bağlı olarak her konu için çalışma sürenizi kendinize göre belirleyin. Belirli bir çalışma sonunda ihtiyaç hissettiğinizde mutlaka ara verin ve 5–10 dakika dinlenin. Bu sizin dikkatinizi tazeleyerek çalışmaya devam etme sürenizi artıracak, veriminizi koruyacaktır.
4. Ders Çalışmayı Engelleyici Şartları Kontrol Etme
Çalışmaya başlarken sizi isteksiz hâle getirecek tüm bedensel, psikolojik faktörleri kontrol altına almaya çalışın. Örneğin; yorgunluk, uykusuz kalma, bedensel ağrılarınız için gerekli önlemleri alın. Ayrıca, olumsuz düşüncelerinizle tetiklenen korku ve kaygınızı, heyecanınızı olumlu düşünerek kontrol altına almaya çalışın. Fiziksel ortamınızı uygun araç gereci temin ederek, rahat edebileceğiniz koşullara uygun hale getirin (ortamın ısısı, dikkat dağıtan gürültü ve kalabalık ortamdan uzaklaşma). Bu tarz ortamlar dikkatinizi uyanık tutmada da faydalıdır.
5. Ön Hazırlık Yapma
Sınava hazırlık sürecinde, okulda ya da herhangi bir öğrenme ortamına ön hazırlık yaparak gitmeniz daha etkin katılımınızı sağlayacaktır.
6. Not Alma
Derste ya da kendi başınıza hazırlanırken, dinlediğinizden ya da okuduğunuzdan anladığınızı not alınız.
Dinlediğiniz ya da okuduğunuz konunun ne anlatmak istediğini anladıktan sonra not almaya başlayınız.
7. Araştırma Yapma ve Destek Materyallere Başvurma
Sınava hazırlanırken ek materyallere başvurmak, farklı açılardan konuya odaklanmayı ve bilginin inşa edilmesini güçlendirecektir. Ayrıca görsel ve işitsel materyallerin konunun uzun süreli hatırlanmasında ve daha kolay anlaşılmasında etkili olduğu eğitim açısından kabul edilen bir gerçektir.
8. Tekrar Etme
Öğrenme yaşantıları, zaman içinde farklı durumlarda kullanılmadığı sürece kaybolabilir. Öğrenilen bilgilerin sıklıkla kullanılmaması durumunda tekrar edilerek unutulması engellenebilir. Tekrar etmek, eski öğrenilenleri hatırlamanın yanında, size her an hazır olduğunuz duygusunu yaşatacaktır. Ve yeni bilgiler edinmede uygun alt yapı oluşmasını sağlayacaktır.
9. Verimli Okuma
Hızlı okuma alışkanlığı kazanın. Hızlı okuma okunanların daha iyi anlaşılması kadar, zaman da kazandıracaktır.
Okuma alışkanlığı edinmiş bir birey, okuma becerilerinin sürekli gelişimini sağlayacaktır. Hızlı ve anlayarak okuma bu becerilerden bazılarıdır. Sınırlı zamanda kısa sürede anlayıp mantık yürütmek ve cevap oluşturmak özellikle sınava hazırlanan öğrenciler için gereklidir. Bu nedenle öncelikle okuma alışkanlığı kazanın. Okumayı sevin. Sonrasında ders çalışırken ya da herhangi bir konuya hazırlanırken aşağıdaki verimli okuma yöntemlerini uygulamaya çalışın.
Konu ile ilgili ana başlıkları ve görsel ipuçlarını (resim, şekil vb.) gözden geçirip değerlendirin.
* Bu esnada konu ile ilgili kendinize soru sorup, cevaplamaya çalışın.
* Kafanızda oluşan ana fikre göre metni okumaya başlayın.
* Tüm okumalarda okuma sonrası zihninizde notlara ya da metne bakmadan tekrarlamaya çalışın
oges.meb.gov.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder