Okul Tanıtım Bilgileri



Sosyal Bilimler Liseleri

Zekâ düzeyleri ile edebiyat ve sosyal bilimler alanındaki ilgi ve yetenekleri üst düzeyde olan öğrencileri bu alanlarda yüksek öğrenime hazırlar.

Halen İstanbul, Ankara, Aydın, Eskişehir, Samsun ve Erzurum illerinde eğitim ve öğretim veren Sosyal Bilimler Lisesinin sınıf mevcutlarının 24 olup öğrenim süresi hazırlık + 4 yıldır.

Bu okullardan mezun olan öğrenciler, ÖSS’yi kazanmaları halinde alanları ile ilgili yükseköğretim programlarına devam edebilmektedir.

Sosyal Bilimler Lisesinde okumak isteyen bir öğrencinin, Seviye Belirleme Sınavını kazanmış olması gerekir.


Genel Liseler

Yüksek öğrenime öğrenci hazırlayan bu okulların amaçları, öğrencilerin;
Türkiye Cumhuriyetinin, millî ahlâkı benimsemiş ve olumlu bilim anlayışını kazanmış, çalışkan, yararlı bir yurttaşı olarak yetişmelerini, Müfredatı programlarla saptanan ve yüksek öğrenimi izlemek için gerekli bulunan bilgi ve kültür düzeyine erişmelerini, Bilgilerini uygulama alanında kullanma yollarını öğrenmesini ve ilerde meslek seçmesini kolaylaştıracak surette yeteneklerini geliştirmelerini, İyi alışkanlıklar, maharetler kazanmalarını, ruhça ve bedence sağlam olmalarını sağlamaktır.

Ortak alan 9. sınıfı geçen öğrenciler 10. sınıftan itibaren Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler, Türkçe-Matematik ve Yabancı Dil alanlarından birini seçerler.
İlköğretimden mezun öğrenciler doğrudan bu okullara başvurabilirler.

Genel liseden mezun olanlar, Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Fen Liseleri

Zekâ düzeyleri ile fen ve matematik alanlarındaki yetenekleri yüksek olan öğrencileri, matematik ve fen bilimleri alanında yüksek öğrenime hazırlar.

Birinci yabancı dili İngilizce olan fen liselerinde öğrenim süresi 4 (dört) yıldır. Bu okullarda sınıf mevcutları 24 olup her yıl alınan öğrenci sayısı 96'yı geçemez. Fen Lisesinde okumak isteyen bir öğrencinin, Seviye Belirleme Sınavını kazanmış olması gerekir.

Bu okullardan mezun olan öğrenciler, ÖSS’yi kazanmaları halinde alanları ile ilgili yükseköğretim programlarına devam edebilmektedir.

Anadolu Liseleri

Öğrencileri ilgi, yetenek ve başarılarına göre yüksek öğretim programlarına hazırlar. Öğrencilerin yabancı dili, dünyadaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde öğrenmelerini sağlar.

Anadolu Liseleri ilköğretim üzerine 4 yıl eğitim veren karma okullardır. Ancak; öğretim süresi hazırlık + 4 yıl olan okullar mevcut olup, bu okullarla ilgili bilgiler “Ortaöğretim Kurumları Geçiş Sistemi Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu’nda” yer alır.

Anadolu Lisesinde okumak isteyen bir öğrencinin, Seviye Belirleme Sınavını kazanmış olması gerekir.

Mezun olan öğrenciler Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Anadolu Öğretmen Liseleri

Amacı; Özellikle öğretmen yetiştiren yükseköğretim programları olmak üzere yükseköğretim kurumlarına öğrenci hazırlamak, Öğrencilerine; öğretmenlik mesleğini sevdirmek, öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum ve davranışları kazandırmak, ortaöğretim düzeyinde ortak bir genel kültür vermek, Ülke kalkınmasına ekonomik, sosyal ve kültürel katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırmaktır.

Eğitim süresi 4 yıl olan ve sınıf mevcutlarının en fazla 30 olduğu Anadolu öğretmen liselerinde genel kültür dersleri, öğretmenlik mesleği ile ilgili dersler, öğrencilerin bireysel ilgi ve yeteneklerini tanıyıp anlamalarına, geliştirmelerine ve bazı alanlarda derinleşmelerine imkân sağlayan derslerin yanı sıra İngilizcenin yanında 2. yabancı dil olarak Almanca veya Fransızca okutulur.

Anadolu Öğretmenler Lisesinde okumak isteyen bir öğrencinin Seviye Belirleme Sınavını kazanmış olması gerekir.

Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanan öğrenciler tüm yükseköğretim programlarına devam edebilirler. Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumları tercih edildiğinde ise ayrıca ek puan verilir.

Anadolu Meslek Liseleri

İlköğretim okulu üzerine, öğretim süresi 4 yıl olan Anadolu meslek liselerinde, öğrencilere meslek alanlarının gerektirdiği seviyede yabancı dil ve mesleki formasyon verilmektedir. Bu okullarda öğrencileri hayata, iş alanlarına ve yükseköğretime hazırlayan programlar uygulanmaktadır. Çeşitli meslek alanlarına yönelik eğitim verilmektedir. Yabancı dil olarak İngilizce veya Almanca dil eğitimi verilmektedir.

Bu okullardan mezun olanlar alanları ile ilgili işyerlerinde çalışabilecekleri gibi, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde bağımsız “İşyeri Açma Belgesi” verildiğinden, bağımsız işyeri de açabilirler.

Bu okullara Seviye Belirleme Sınavı ile öğrenci alınmaktadır

Bu okullardan mezunlar olanlar Teknisyen unvanı ile kendi alanları ile ilgili yerlerde çalışabilecekleri gibi Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Anadolu Teknik Liseleri

İlköğretim okulu üzerine öğrenim veren Anadolu teknik liselerinin öğrenim süresi 4 yıldır. Bu okullarda öğrencilere, genel bilgi dersleri ile birlikte endüstriyel teknik alanlarda mesleki formasyon verilmesini ve en az bir yabancı dil öğretilmesini amaçlayan, öğrencileri hem hayata, hem de yüksek öğrenime hazırlayan programlar uygulanmaktadır.

Anadolu teknik liselerine, Seviye Belirleme Sınavı ile öğrenci alınır.

Bu okullardan mezun olanlar alanları ile ilgili işyerlerinde çalışabilecekleri gibi, ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde bağımsız “İşyeri Açma Belgesi” verildiğinden, bağımsız işyeri de açabilirler. Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri

Güzel Sanatlar alanında özel ilgi ve yetenekleri belirlenen çocukları yetiştirmek üzere kurulmuştur. Müzik ve resim alanında yükseköğretime alt yapı hazırlamaktır. Resim bölümündeki öğrenciler, desen, grafik ve heykel atölyelerinde profesyonel bir çalışma ortamında eğitimlerini sürdürürken Müzik bölümünde de keman, yan flüt, klasik gitar ve zorunlu piyano dersleri ile ses ve kulak eğitimi verilir.

Bu okullara başvuracak öğrencilerden; İlköğretim okulundan başvuru yılında mezun olmaları, Diploma notlarının en az 3.00, gireceği alanla ilgili dersin 4,5,6,7,8. sınıflarına ait yıl sonu notlarının aritmetik ortalamalarının en az 4.00 olması, Okul tarafından düzenlenen müzik ve resim özel yetenek yarışma sınavında ilk 24 sıraya girmeleri istenir. Kazanan öğrenciler isterlerse yatılı olarak kalabilirler. Eğitim süresi 4 yıl olan ve yoğunlaştırılmış dil eğitimin verildiği bu okullara her sene 48 öğrenci (24 öğrenci resim, 24 öğrenci müzik bölümüne) alınır.

Askerî Okullar

Askerî liseler ilgili Kuvvet Komutanlıklarının amaçlarına uygun, yeterli beden yeteneğine, genel kültüre, başlangıç askerlik anlayış ve davranışlarına sahip; Harp Okullarındaki eğitim ve öğretimi izleyebilecek nitelikte askeri öğrenci yetiştirmeyi, Bando Astsubay Hazırlama Okulu ise Bando Astsubay Meslek Yüksek Okuluna öğrenci yetiştirmeyi amaçlar.

Askeri Liselere ve Bando Astsubay Hazırlama Okuluna her yıl ÖSYM tarafından yapılan sınav ile öğrenci alınır. Bu sınava Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulları ile bu okullara denkliği kabul edilmiş, özel ve yabancı ilköğretim okullarından mezun olan öğrenciler başvururlar. Askeri Liselere giriş için başvuru işlemleri her yıl belirlenen tarihler arasında yapılmaktadır.

Durumları aşağıdaki maddeler uyanlar yazılı sınav için başvurabilir.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve erkek olmak, Nişanlı, evli, dul olmamak veya herhangi bir kadınla nikahsız olarak birlikte yaşamamak, Kendisi, babası, annesi, kardeşleri ve velisinin; Arşiv araştırması ve güvenlik soruşturması sonuçları ile adli sicil kayıtlarının (18 yaşından küçük olanlar dahil) olumlu olması, Taksirli suçlar hariç olmak üzere, üç aydan fazla hapis veya affa veya zamanaşımına uğramış yahut para cezasına çevrilmiş veya ertelenmiş hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adlî sicilden çıkartılmış olsa bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı bir suçtan veya kaçakçılık, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma suçlarından dolayı hükümlü bulunmaması veya bu suçlardan veya taksirli suçlar hariç olmak üzere üç aydan fazla hürriyeti bağlayıcı cezayı gerektiren bir fiilden dolayı soruşturma veya kovuşturma altında olmaması, Okula karşı uygun nitelikte sorumlu veli göstermesi, Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği Yönetmeliğinin, Askerî Okullara girecek öğrenci adaylarına ilişkin sağlık niteliklerine uygun olmak, Her ne derece olursa olsun gözlük, lens kullanmamak, gözünde şaşılık, renk körlüğü vb. hastalık bulunmamak, Belirtilen boy ve kilo sınırları içinde olmak, Sevk edileceği askeri hastaneden "Askeri Öğrenci Olur, Askeri Öğrenci Olur Uçucu Yetiştirmeye Elverişlidir veya Askeri Öğrenci Olur Uçucu Yetiştirmeye Elverişli Değildir" kaydını içeren sağlık raporu almak, Türkçeyi kusursuz konuşmak (Dilinde kekemelik, pepemelik, pelteklik, tutukluk vb. olmamak), Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarından, sınavın yapıldığı yılın haziran döneminde doğrudan mezun olmak ve mesleğe yönelik herhangi bir öğretim kurumunda okumamış olmak (Öğretmenler kurulu kararıyla geçenler ile son sınıfta 2 yıl okuyarak mezun olanların başvurusu geçersizdir.), Herhangi bir nedenle askerî okullardan çıkmamış veya çıkarılmamış, sivil okullardan ise çıkarılmamış olmak, Okul bitirme derecesi (son beş yılın ortalaması) Askerî Liseler için en az 3,50, Astsubay Hazırlama Okulları için en az 3,00 olmak, Giriş yılında en çok 16, en az 13 yaşında olmak, Giriş yılında yapılacak sınav, mülâkat ve benzeri seçim işlemleri sonundaki puan sıralamasında, kontenjan içinde bulunmak,

Harp okullarının öğrenci kaynağını oluşturan Askeri Liselerden mezun olan öğrenciler Kara Harp Okuluna, Hava Harp Okullarına ve Deniz Harp Okullarına, Bando Astsubay Hazırlama Okulundan mezun olan öğrenciler ise Bando Astsubay Meslek Yüksek Okuluna devam ederler. Mezun öğrenciler isterlerse Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) başvurarak üniversitede eğitimlerine devam edebilirler.

Anadolu Ticaret ve Turizm Meslek Liseleri

İlköğretim okulu üzerine, öğretim süresi 4 yıl olan Anadolu meslek liselerinde, öğrencilere meslek alanlarının gerektirdiği seviyede yabancı dil ve mesleki formasyon verilmektedir. Çeşitli meslek alanlarına yönelik eğitim verilmektedir.
Yabancı dil olarak İngilizce veya Almanca dil eğitimi verilir.

Bu okullara Seviye Belirleme Sınavı ile öğrenci alınmaktadır.

Bu okullardan mezunlar olanlar Teknisyen unvanı ile kendi alanları ile ilgili yerlerde çalışabilirler. Öğrenimlerine devam etmek isteyen öğrenciler ise Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler veya sınavsız olarak 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına devam edebilirler.

Anadolu Sağlık Meslek Liseleri

Türk Milli Eğitiminin genel amaçları, temel ilkeleri ve sağlık meslek liselerinin özel amaçları doğrultusunda sağlık mesleğine yardımcı eleman olarak yetiştirmeyi amaçlar.

Anadolu Sağlık Meslek Liselerinde; Hemşirelik programı ile Sağlık Alanı; Acil Tıp, Anestezi, Çevre Sağlığı, Diş Protez, Ortopedik Protez‐Ortez, Radyoloji, Tıbbi Laboratuvar, Tıbbi Sekreterlik dallarında ortaöğretim seviyesinde dört yıl süreyle öğrenim verilir.

Bu okullara Seviye Belirleme Sınavı ile öğrenci alınmaktadır.

Okuldan mezun olanlar, Sağlık Bakanlığına bağlı kurum ve kuruluşlarda görev alabildikleri gibi özel sağlık kuruluşlarında da görev alabilirler. Yüksek eğitimlerine devam etmek isteyen öğrenciler ise Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Anadolu İmam Hatip Liseleri

Amacı: İmamlık, hatiplik ve Kur’an Kursu öğreticiliği gibi dinî hizmetlerin yerine getirilmesi için yabancı dil bilen din görevlilerin yetiştirilmesini sağlamak ve yüksek öğretime öğrenci hazırlamaktır. Bu okullarda öğrenim süresi 4 yıldır.

Bu okullara Seviye Belirleme Sınavı ile öğrenci alınmaktadır

Mezun olan öğrenciler Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Kız Meslek Liseleri

Öğretim süresi 4 yıl olan bu okullarda öğrencilere; ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda seçecekleri bir alanda verilen meslek eğitimi ile birlikte genel lise ile ortak genel bilgi dersleri de verilir.

Bu okullara başvuru için ilköğretim okulu mezunu olmak yeterlidir.

Bu okullardan teknisyen unvanı ile mezun olanlar, alanları ile ilgili iş yerlerinde çalışabilecekleri gibi kendi işyerlerini de açabilirler.
Öğrenimlerine devam etmek isteyen öğrenciler ise Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler veya sınavsız olarak 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına devam edebilirler.

Endüstri Meslek Lisesi

Öğretim süresi 4 yıl olan bu okullar genellikle üretim ve öncelikle endüstriyel üretim programlarını uygulayan okullardır. İlköğretimden mezun olan öğrenciler ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda seçecekleri bir alanda eğitim almak üzere bu okullara başvurabilirler.

Bu okullara başvuru için ilköğretim okulu mezunu olmak yeterlidir.

Bu okullardan teknisyen unvanı ile mezun olanlar, alanları ile ilgili iş yerlerinde çalışabilecekleri gibi kendi işyerlerini de açabilirler.
Öğrenimlerine devam etmek isteyen öğrenciler ise Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler veya sınavsız olarak 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına devam edebilirler.

Spor Liseleri

Sporun geliştirilmesi ve yetenekli öğrencilerin daha sağlıklı ve bilimsel ortamda yetiştirilmesini sağlamak üzere kurulan bu okulların amacı öğrencilerin; Beden eğitimi ve spor alanında temel bilgi ve becerileri kazanmaları için ilgi ve yetenekleri doğrultusunda eğitim-öğretim görmelerini ve başarılı sporcular olarak yetiştirilmelerini, Beden eğitimi ve sporla ilgili yüksek öğrenim programlarına hazırlanmalarını sağlamaktır.

Elazığ, Eskişehir, Trabzon, Erzurum, Malatya, Sivas ve Uşak illerinde olan Spor Liselerinin eğitim süresi ilköğretim üzerine dört yıldır. Bu okullarda karma ve yatılı olarak hizmet verilir.

Bu okullara başvuracak öğrencilerden; Diploma notunun en az 3.00 olması, Yetenek sınavını kazanmış olması, Spora engel herhangi bir durumlarının olmadığının sağlık raporu ile belgelemeleri istenir.

Mezun olan öğrenciler Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazandıkları takdirde çeşitli fakülte ve yüksek okullarda öğrenimlerine devam edebilirler.

Kaynak: oges.meb.gov.tr ve mesbil.meb.gov.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder